Friday, October 18, 2019

short journey from ukm to tbs



Assalammualaikum & Salam Sejahtera Semua πŸ™ŒπŸ™‡
Okay saya straight forward, disini saya akan menceritakan cara menaiki ktm ataupun perjalanan dari ukm ke tbs. Maklumlah, as a student we must know macam mana rentetan rentetan perjalanan yang akan kita lalui atau yang AKAN kita lalui. Yelah, kerana tidak mungkinlah kan kita hidup sepanjang masa di uni sahaja mestilah akan pulang ke kampung halaman yang di cintai πŸ’“ Ingatlah orang tua kita di kampung halaman sana jenguk mereka even kita busy mana pun tanggungjawab sebagai seorang anak jangan sekali abaikan. Tetapi  disini bukanlah maksud saya, perlu balik ke kampung itu setiap minggu, jika begitu kos pengangkutan & perjalanan juga perlu diambil kira. Jika membebankan, kita perlu bijak set up kan jadual kita. okay :) Ikut ketetapan masa kita contohnya sebulan sekali inshaallah boleh kepada mereka yang tinggal jauh dari bangi seperti Perak dan lain-lain. Yang dekat itu, sukahati koranglah hahaha order grab/ mycar pun boleh smpai, takpun lebih mudah ada yg family ambil atau mereka sendiri yang ada transport. Tapi, bagi adik-adik yang first year tidaklah kan .

Jadi, disini saya akan menceritakan secara ringkas apa yang perlu kita lakukan untuk sampai ke TBS dengan selamat...
 Macam dhila dulu, first time before masuk UKM dhila ada baca blog juga mengenai perkara ini itupun tetap tidak faham. Yelahkan, sbb kita macam tidak boleh imagine situation tuh,sebab kita belum berada dalam keadaan itu. Takut sesat ke apa nanti hahahaπŸ‘€πŸ˜† Tapi effort untuk fahamkan itu adalah..bukan takda tau hehehe πŸ˜€ cuma certain ada yang kurang faham.
Okay, perkara pertama yang kita kene lakukan ialah mengenal pasti bas apa yang kita akan naiki untuk pergi ke ktm- ukm. OKay, macam ini untuk pergi ke ktm-ukm tuh kita perlu menaiki bas dari ukm untuk kesana. Bagi pengetahuan adik-adik, atau anyone yang baca blog nih ktm-ukm itu bukan berada didalam ukm tau... ia berada diluar ukm. Jadi, untuk kesana kita perlu menaiki 2 BAS sahaja, iaitu bas ZON 6 ATAU MRT. Mesti nak tahukan kenapa, kenapa dua bas sahaja ? sedangkan dalam UKM ini sendiri mempunyai 4 jenis bas iaitu ZON2, ZON 3, ZON 6 & MRT. Hal ini kerana, hanya bas ZON 6 & MRT sahaja yang akan bergerak keluar UKM, yang lain hanya akan bergerak didalam kawasan kampus UKM ini. Sebelum terlupa, saya nak highlightkan disini , MRT ini bas bukan train. Jangan gelakkan if i gonna tell u guys pasal nih, kerana percaya tak percaya ada yang masih tidak tahu atau keliru MRT dengan KTM. KTM pula adalah train. Untung kerana, dibangi ini memang sudah ada KTM-UKM jadi lebih mudah pengurusan kita untuk bergerak ke TBS. Ha lagi satu, awak semua tahu kan TBS tuh apa? Jangan kata taktahu..... just randomly for your information full namenya, Terminal Bersepadu Selatan..
 Continue to mystory again, walaupun saya Kolej Keris Mas (kkm), jika mahu ke ktm saya tidak mengambil bas dari kolej saya. Kerana, every friday saya ada kelas until2pm. Saya dari Fakulti Ekonomi & Pengurusan (FEP), disebabkan fep bertentangan sahaja dengan Kolej Aminudin Baki (KAB), saya hanya mengambil bas dari bus stop di kab. Supaya lebih mudah tidak perlu balik semula ke kolej saya kerana akan bertambah jauh perjalanannya nanti. Tetapi, depends you guys lah nak naik bas dari bus stop mana . Asalkan, ingat kita mesti menaiki bas Zon 6 atau MRT.
ini adalah MRT (bas) yaa, bukan train ☝

 J
ika MRT, awak semua akan di charged 1rm tetapi jika Zon 6 free tetapi sekarang driver bas tuh dah tidak terima lagi cash mahu card sahaja errrr (just touch ja nnty) sebelum turun dari bas , Ada yang sejenis tidak boleh tunggu lama memang  naik MRTlah penyelesaiannya, incase sayang money naik Zon 6 sahajalah haha...πŸ’ Both boleh , yg penting kita sampai ke destination yang ingin dituju. Okay, nanti bas yang kita naik tuh akan berhenti di satu bus stop. Saya taksure bus stop itu apa nama dia tapi yang penting bas akan memang akan berhenti di bus stop tersebut jadi, jangan risau kalau tersalah bus top atau apa. Kemudian, anda semua perlu berjalan sedikit untuk ke ktm-ukm. Jangan keliru tau, bas tidak akan berhenti terus diktm-ukm , kita memang akan berjalan sedikit untuk bergerak kesana. Kemudian, sudah sampai ktm kita perlu ada kad touchngo , itu kene buatlah atau daftar online . Kalau, adek -adek tidak tahu boleh terus buat kad touchngo di kaunter di ktm itu juga...wajib buat tauuuu . Jika tidak, awak semua tidak boleh teruskan perjalanan , akan stuck di situ nanti.Bagi yang ada, hanya perlu touch sahaja kad tersebut. Selepas urusan semua itu  selesai, kita akan menaiki ktm (train) sehinggalah sampai ke stesen TBS.Haaa begitulah, perjalanannya. Dari, ktm ke TBS dalam train tersebut jangan risau if kita tertinggal stesen atau apa kerana dia akan announce setiap kali berhenti okieeesss😚



okay ini antara laluan yang awak semua akan lalui sehinggalah sampai ke ktm hehuhe
Then, setelah sampai teruskanlah perjalanan kita if nanti macam kita tidak tahu haluan , jalan sahaj ikut orang sebab semua destinasi sama hendak ke TBS. Like, after keluar ja from ktm kita akan menaiki tangga untuk sampai ke TBS then perlu touch kad lagi dan melintasi jejantas sehinggalah masuk kedalam kawasan TBS. Itulah, pengakhirannya......
Jadi, begitulah cara-cara atau rentetan perjalanan yang saya dapat share kepada anda semua.So, awak semua boleh pulang kekampung halaman dengan selamat dan tenang yeayyyy alhamdulillah πŸ‘ͺ tak sabarnya nak jumpa dengan family tercinta heheheh

ktm - ukm

Ini adalah gambaran dari atas TBS, awak semua nampakkan dimana KTM? dan juga di pedestrian bridge itulah yang akan kita lalui untuk sampai kedalam TBS


Akhir kata, saya berharap perkongsian saya kali ini dapat memberi manfaat kepada anda yang membaca blog saya ini. Goodluck untuk adek adek atau anyone yang akan melalui fasa ini hehehe, tidak akan sesat jangan risau😘 
 Stay tuned !



No comments:

Post a Comment

starting sendu time (;

SAMBUNGAN DARI SEBELUM INI sebelum saya memulakan bicara, izinkan saya membuka kata...dengan lafaz Assalammualaikum WBT  dan selamat malam...